صفحه اصلی روی خط خبر تحري حقيقت، ادعايي حقيقي يا بهانهاي براي ديده شدن؟

تحري حقيقت، ادعايي حقيقي يا بهانهاي براي ديده شدن؟

54 خواندن ثانیه
0
0
459

یکی از روش‌‌ها و شعار‌هایی که مبلغان بهائی سال‌‌های سال از آن به‌عنوان شگرد اصلی ورود به اذهان جامعه بهره می‌برند طرح «تحری حقیقت” به‌عنوان یکی از تعالیم دوازده‌گانۀ بهائیت است. آن‌‌ها همواره برای پیدا کردن گوشی شنوا در بین جوانان و افراد کم‌اطلاع جامعه سعی می‌کنند با تحریک روحیۀ حقیقت‌جویی مخاطبان، با انواع شعبده‌‌های کلامی، خود را محق جلوه دهند. در این میان البته از هیچ ترفندی فروگذار نبوده‌اند و یکی از راهکار‌های شناخته‌شدۀ آنان تحریف و تقطیع منابع و سخنان مسلمانان بوده و هست.

اخیرا كلیپی از آیت‌الله حیدری درمورد لزوم تجدید ادیان، مورد استناد محافل بهائی به‌ویژه در خارج از كشور قرار گرفت كه در شبكه‌‌های اجتماعی به نشر گستردۀ آن پرداختند و به‌عنوان شاهدی از بیانات علمای اسلام برای آمدن دین دیگری بعد از اسلام عنوان کردند. این کلیپ را با عناوین و به‌اصطلاح کپشن‌‌ها و زیرنویس‌‌های  متعدد در گروه‌ها ارسال می‌کردند که گویا نظر اسلام از زبان یک روحانی چنین بیان شده است.

البته برای یک بهائی که هر کلام و بیانی را لاجرم باید با تشکیلات بهائی هماهنگ نماید، این حد از آزاداندیشی در بین مسلمانان قابل درک نیست که در میان مسلمانان ممکن است شخصی در مقام تحقیق و تبیین، نظراتی کاملاً متفاوت با علمای دیگر داشته باشد. چنانچه در پژوهش‌‌های خانم مارگریت واربرگ (جامعه‌شناس دانمارکی) آمده است: “تمام بهائیان موظفند هر اثر و کار تحقیقی دربارۀ آیین خود را، حتی اگر قرار باشد آن کار تحقیقی و مطالعاتی به یک نشست آکادمیک عرضه شود، قبل از انتشار، برای تأیید مطالب و محتوای آن، به تشکیلات بهائی عرضه کنند.»[۱] طبعاً چنین ساختاری در میان مسلمانان هیچ‌گاه حاکم نبوده است، اما حداقل توقع از مدعیان آموزۀ تحری حقیقت، مراجعه به کل سخنرانی مورد استناد بود و چنانچه این امر مقدور نبود نیز می‌توان از خود گوینده و یا دفتر ایشان استعلام نمود که خوشبختانه در این‌مورد استفساریۀ دفتر ایشان به شرح زیر منتشر شد:

با سلام و احترام

۱. پیش‌تر، چندین بار اعلام شده که کلیپ‌‌های کوتاه صوتی و تصویری، نباید معیار قضاوت نهایی دربارۀ دیدگاه‌‌های آیت الله حیدری قرار گیرند. لذا در مواردی که ابهام پیش می‌آید، ملاک در مشخص شدن برداشت صحیح، بیان دفتر آیت‌الله حیدری از طریق سایت یا تلگرام رسمی ایشان است.

۲. از دیدگاه آیت‌الله حیدری، بدون تردید اسلام و پیامبر اکرم حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم، آخرین دین و پیامبر الهی است و هیچ دین و پیامبر دیگری قرار نیست در آینده ازسوی خداوند متعال نازل و فرستاده شود. از همین رو برداشت معتقدان به بهائیت از مبنای آیت‌الله حیدری، کاملاً خطا و خلاف واقع است و ما یک‌چنین برداشتی را تکذیب می‌کنیم.

۳. از نظر آیت‌الله حیدری، خدای متعال در طول تاریخ، در عین ثابت بودن گوهر اصلی ادیان، شریعت‌‌های متعددی را – که به منزلۀ سطح بیرونیِ محتوای اصلی ادیان است – توسط پیامبران مختلف نازل فرموده است، تا ادیان از قابلیت انطباق با شرایط و اقتضائات گوناگون در زمان‌‌ها و مکان‌‌های مختلف برخوردار باشند.

در همین راستا، دین اسلام به‌عنوان آخرین و کامل‌ترین دین ازسوی خداوند نازل شده، اما سازوکار انطباق اصول ثابت آن با متغیرات و نیاز‌های جدید جوامع بشری، در درون خود آن تعبیه شده که عبارت است از اجتهاد پویای آن دسته از فقها (مجتهد در اصول و فروع دین به نحو توأمان و نه هر‌آن‌کس که فقط فقه می‌داند!)، که قائل به نظریۀ زمان و مکان و آگاه به تحولات و نیاز‌های متغیر بشری بوده و می‌توانند نظر اسلام را دربارۀ احکام و مسائل نوپدید، بیان کنند.

۴. بنابراین دین اسلام، دین جاودانی است که خداوند متعال برای بشریت درنظر گرفته و قابل نسخ و تجدید نیست و هر ادعایی مبنی بر ظهور دین و پیامبر جدید، از دیدگاه ما مردود است.

موفق باشید

باید منتظر ماند و دید چند نفر از این مدعیان تحری حقیقت که کلیپ تقطیع‌شده را در کانال‌‌ها و صفحات خود منتشر کرده‌اند، حاضرند این پاسخ را نیز اکنون منتشر کنند، یا اگر در صحت این بیانیه تردیدی دارند، خود از دفتر مذکور استفسار کنند.

[۱]. Warburg, Margit, Citizens of the World: a history and sociology of the Bahais in a globalisation perspective, Leiden, Boston: Brill, 2006, P69

به نقل از:

[Universal House of Justice], “The Policy of Prepublication Review. On behalf of the Universal House of Justice, enclosed to a letter to an individual dated 5 October 1993”, The Bahá’í Studies Review, vol. 3, 1994, pp. 43–۴۵; [Universal House of Justice], “Further Comments on Bahá’í Scholarship. From a letter on behalf of the Universal House of Justice, dated 19 October 1993”, The Bahá’í Studies Review, vol. 3, 1994, pp. 46–۴۹٫

 

بارگذاری بیشتر مطالب مرتبط
بارگذاری توسط سردبیر
بارگذاری در روی خط خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

بررسی

محيط علم و فضل و ادب؛ استاد سيدمحمد محيط طباطبائی: تحقيقاتی ويژه در آثار بهائی

عبدالحسين فخاري چکیده   استاد سیدمحمد محیط طباطبائى (۱۲۸۰-۱۳۷۱ش) از برجسته‌ترین پژوهش…