روز قدس

12 خواندن ثانیه
0
0
533

 

آخرين جمعة ماه مبارک رمضان روز قدس نام گرفته است؛ روزي براي اعتراض به ظلم دولت غاصب اسرائيل عليه ملت مظلوم فلسطين و جهان اسلام؛ روزي براي تداوم خواست آزادي قبلة نخستين.

در روز قدس امسال نيز در فضاى مجازي تحليل‌هاى متفاوتى نسبت به اين موضوع ارائه شد. يكى از دوستان تحليل زير را در صفحة توئيتر منتشر کرد كه موضوع روز قدس را با بهائيت ارتباط داده است و به اين خاطر آن را براى نشريه فرستاد. ما هم آن را برای به اشتراك گذاشتن با شما مناسب یافتیم. متن يادشده را با ویرایش مختصری به عزيزان خواننده تقديم مي‌كنيم:

 

١- امروز روز قدس است. به همين مناسبت دوست داشتم در رشتة توييتي به ارتباط بهائيت و اسرائيل بپردازم.

٢- حضور بهائيان در فلسطين و در دو شهر حيفا و عكا مربوط به سال‌ها قبل از تشكيل دولت اسرائيل است. عبدالبهاء فرزند ميرزاحسينعلي بهاءالله براي پيروزي ارتش انگلستان بر عثماني تلاش بسيار كرد و به همين سبب مفتخر به دريافت نشان نايت‌هود و لقب سِر از انگليسي‌ها شد.

٣- پيروزي انگلستان بر عثماني مقدمه‌اي براي تشكيل دولت جعلي اسرائيل در سال‌هاي بعد بود. لذا صهيونيست‌ها از ابتدا روابط خوبي با رهبران بهائي داشتند. به بهائي‌ها اجازه داده شد تا باغ‌هاي بزرگي در حيفا و عكا و بر سر مزار رهبرانشان براي عبادت و زيارت پيروانشان تأسيس كنند.

٤- اين درحالي بود كه مسلمانان و مسيحيان به‌عنوان اديان ابراهيمي حاضر در منطقه، اجازه نداشتند در اماكن مقدس خود به شكل دلخواهشان حضور يابند. اما به‌راستي اين تبعيض برای چه بود؟

٥- رهبران بهائي با صهيونيست‌ها توافق كردند كه هيچ‌يك از اتباع اسرائيل را به بهائيت تبليغ نكنند و به‌جز اعضاي تشكيلات بهائي، سايرين فقط براي نه روز در سال اجازه داشته باشند براي زيارت قبر رهبران خود به حيفا و عكا بروند و بهائيان عادي هرگز در فلسطين به‌عنوان يك شهروند اقامت نكنند.

٦- بهائي كردن يهوديان اسرائيل و حضور بهائيان در سرزمين‌هاي اشغالي، فلسفه‌ی تشكيل دولت يهود در فلسطين را به خطر مي‌اندازد؛ آن هم در شرايطي كه يهودي‌ها فقط از طريق زادوولد مي‌توانند جمعيت خود را افزايش دهند و همواره كمبود جمعيت از مسائل اساسي در مشروعيت تشكيل كشور مستقل يهودي بوده است.

٧- اين درحالي بود كه بهائيان بر اساس تعاليم آيين خود، موظف به تبليغ تهاجمي و افزايش پيروان خود در كشورهاي مختلف هستند و به‌صورت سازمان‌یافته تبليغ مي‌كنند. آنان به همين منظور عصبة انتصابي را ايجاد كردند. اين عصبه زيرنظر دارالتبليغ بين‌المللي در بيت‌العدل فعاليت مي‌كند.

٨- وظيفة دارالتبليغ برنامه‌ريزي براي تبليغ بهائيت در سراسر جهان است. آنان مشاوران قاره‌اي را از ميان مبلغان ورزيدة بهائي انتخاب مي‌كنند. هركدام از اين مشاوران مسئول پيگيري امور تبليغي چند كشور هستند. مشاوران، برخي ديگر از مبلّغان را به‌عنوان معاونين و مساعدين انتخاب مي‌كنند.

٩- به اين ترتيب قاعدة هرم تشكيلات تبليغي توسعه مي‌يابد و تا كوچك‌ترين محله‌ها، مبلغاني براي گسترش بهائيت تعيين مي‌شوند. اين برنامه در سراسر دنيا اجرا مي‌شود به‌جز اسرائيل.

١٠- بهائيان به دليل جلوگيري از تبليغاتشان در ايران، همواره پیگیر محكوميت ايران به دليل نقض حقوق بشر، در مجامع بين‌المللي بوده‌اند. با اين‌حال به‌راحتي با ممنوعيت تبليغ و سكونت در اسرائيل كنار آمده‌اند.

١١- بهائيان خود را مدعي صلح عمومي و مخالف جنگ و سلاح معرفي مي‌كنند. با اين‌حال تشكيلات بهائي تاكنون حتي يك بار جنايات صهيونيست‌ها را محكوم نكرده و هميشه به‌صورت تلويحي فلسطيني‌ها را مقصر اعلام كرده است.

١٢- رهبران بهائي ـ ازجمله روحيه ماكسول همسر شوقي‌افندي كه خود از ايادي امرالله بوده ـ ابراز كرده‌اند كه بهائيت و اسرائيل، حلقه‌هاي يك زنجير هستند.

١٣- بهائيان در آئين خود موظفاند به شكل سازمان‌یافته و تشكيلاتي گزارش تبليغات خود در مناطق مختلف و عكس‌العمل ديگران و همچنين وضعيت فرهنگي و اجتماعي مناطق خود را به بيت‌العدل در اسرائيل گزارش دهند تا تشكيلات بتواند براي تبليغ بيشتر، بهتر برنامه‌ريزي كند.

١٤- با توجه به نزديكي تشكيلات بهائي با اسرائيل امكان سوءاستفاده از اين اطلاعات همیشه وجود داشته است؛ به‌ويژه در مورد كشورهاي اسلامي و متخاصم با اسرائيل مانند ايران. به همين جهت همواره يكي از اتهامات بهائيان در ايران و كشورهاي اسلامي ديگر، جاسوسي براي اسرائيل بوده است.

١٥- هرچند كه ممكن است بهائيان واقعاً به قصد جاسوسي اين اطلاعات را ارسال نكرده باشند؛ اما ممكن است به‌طور ناخواسته به‌عنوان منبع اطلاعاتي از آنان سوءاستفاده شود. با اين‌حال بهائيان زيادي به همين دستور تشكيلاتي نيز عمل نمي‌كنند و نمي‌توان به‌راحتي آنان را جاسوس دانست.

١٦- بهائيان موظف به اطاعت از بيت‌العدل هستند. با توجه به استقرار بيت‌العدل در فلسطين اشغالي، اين تشكيلات همواره ازسوي اسرائيلي‌ها براي اجراي سياست‌هاي خاص در كشورهاي اسلامي تحت فشار بوده و بعضاً به اين سياست‌ها تن داده است.

١٧- لذا از منظر كنشگران سياسي و فرهنگي، دو مؤلفة تبليغ تهاجمي بهائيت و ارتباط با بيت‌العدل در اسرائيل، دو تهديد عمدة بهائيان براي مردم مسلمان ايران محسوب مي‌شود. تمايل بهائيان براي حفظ دولت اسراييل به رغم ظلم آشكار آن به فلسطينيان، از ديگر لكه‌هاي ننگ بر دامان اين آيين است.

١٨- و پاياني: براي مطالعة بيشتر به سايت بهائيپژوهي و به كتاب بهائيت و اسرائيل حلقه‌هاي يك زنجير نوشتة محمد تهراني از انتشارات گوي و بهائي‌پژوهي مراجعه كنيد.

 

بارگذاری بیشتر مطالب مرتبط
بارگذاری توسط سردبیر
بارگذاری در روی خط خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

بررسی

محيط علم و فضل و ادب؛ استاد سيدمحمد محيط طباطبائی: تحقيقاتی ويژه در آثار بهائی

عبدالحسين فخاري چکیده   استاد سیدمحمد محیط طباطبائى (۱۲۸۰-۱۳۷۱ش) از برجسته‌ترین پژوهش…