صفحه اصلی روی خط خبر ديدار در تبريز

ديدار در تبريز

1 خواندن ثانیه
0
0
37

گزارش شرکت انتشارت گوی و مؤسسه بهائیپژوهی در هجدهمین دورۀ نمایشگاه کتاب تبریز

مقدمات نمایشگاه کتاب

به دلیل شیوع بیماری کرونا، پس از سال ۱۳۹۸، چند سالی نمایشگاه کتاب برگزار نشد. نمایشگاه کتاب امسال در تبریز، نخستین نمایشگاه کتابی بود که پس از این وقفۀ طولانی برنامه‌ریزی شد. به همین دلیل در غرفه‌ای مستقل  از ۱۷/۰۸/۱۴۰۲ الی ۲۱/۰۸/۱۴۰۲ در فرصت دیدار با علاقه مندان ایجاد شد .

در این نمایشگاه برنامه‌های مختلفی طرح و اجرا شد و همچنین رویدادهای گوناگونی در آن رخ داد. در ادامه به مهم‌ترین برنامه‌ها و رخدادها اشاره می‌شود.

جلساتی برای  دو کتاب مؤسسه بهائیپژوهی

با برنامه‌ریزی قبلی مدیریت نمایشگاه بین‌المللی، برای زمان و مکان جلسات  مختلف، مقرر گردید که دو جلسه برقرار شود:

رونمایی از کتاب رویکرد تبلیغ تهاجمی در تشکیلات بهائی.

گفتگویی پیرامون کتاب «ع ع: مجموعه مقالات پیرامون عباس افندی».

با توجه به سکونت نویسنده کتاب «رویکرد تبلیغ تهاجمی در تشکیلات بهائیت» نوشته آقای علی میلانی، در تبریز ترتیبی اتخاذ شده بود که  در روز جمعه ۱۹/۰۸/۱۴۰۲ ااز این کتاب به طور رسمی رونمایی گردد . این جلسه ددر سالن شهریار غرفۀ سرای اندیشه با حضور چند نویسنده از جمله خانم دکتر فرخزاد و خانم دکتر جوادپور و آقای دکتر موتاب و آقای اصغر حیدری و حضور دوستان و افراد علاقه‌مند و با اجرای یکی از مجریان توانمند شهر تبریز برگزار گردید و هم‌زمان خبر این رونمایی در خبرگزاری‌های مختلف منتشر شد.

علی میلانی، پژوهشگر و نویسنده این کتاب، طی سخنانی گفت: این کتاب به ۱۷۰ سال ساختار سازمانی، اعتقادات، عملکرد و نقشه‌های مختلف تشکیلات بهائیت، اصطلاحات و وابستگی‌های این تشکیلات به اسرائیل و پیش از آن روسیه و انگلیس به‌طور دقیق و علمی پرداخته است.

وی همچنین بیان کرد که این کتاب می‌تواند به عنوان منبع علمی در دانشکده‌های ادیان و فرق و مطالعات تطبیقی مورد استفاده قرار گیرد.

میلانی ضرورت بررسی علمی فرقه‌ها برای آگاه کردن نسل امروز را از مصادیق جهاد تبیین خواند و افزود: آشنایی عموم مردم به‌ویژه نسل جوان از رویدادهای پیدا و پنهان این جریان‌ها و وابستگی آن‌ها به دشمنان کشور بسیار ضروری است.

وی با بیان اینکه در این پژوهش‌ها به نقش عبدالبها رهبر دوم بهائیان دربارۀ تشکیل دولت اسرائیل پرداخته شده است، اظهار داشت: وی درپی خیانت به آرمان فلسطین و خوش‌خدمتی به اسرائیل، از سوی دولت انگیس سمت عالی sir و نشان پهلوانی نایت هود هدیه گرفته است.

در جلسه دوم، کتاب «ع.ع» نوشته خانم مریم آگاه در روز شنبه۲۰/۰۸/۱۴۰۲ در همان مکان با حضور چند نویسنده ازجمله خانم دکتر فرخزاد و خانم دکتر جوادپور و حضور افراد علاقه‌مند حاضر در نمایشگاه و چند نفر از مسؤولان نشریات مختلف تبریز موضوع گفتگو قرار گرفت که با اجرای یکی از مجریان توانمند شهر تبریز برگزار شد.

۲-غرفه فعال در گفتوگو با طبقات مختلف مردم و مسئولان محلی در طول ۵ روز

در طول ۵ روزی که غرفه بهائی‌شناسی فعال بود، کارشناسان بهائی‌شناسی با طبقات و گروه‌های مختلف مردم گفت‌وگو کردند. مهندسان، دانشگاهیان، معلمان، حوزویان و فعالان سپاه و استانداری و نویسندگان بومی و هنرمندان و … اقشاری بودند که کارشناسان بهائی‌پژوهی با آنان گفت‌وگوی فعال داشتند.

خوشبختانه در نمایشگاه کتاب، این توفیق نیز نصیب شد که با شخصیت‌های مختلف هم دیدار کردیم و دربارۀ کارهایی که انجام می‌دهیم و دلایل آن گفت‌وگو کنیم. در طی ۵ روز نمایشگاه، افراد مختلفی از نمایشگاه بازدید کرده و با کارشناسان غرفه هم‌صحبت شدند. حتی در این بین افرادی هم بودند که به جهت تفاوت داشتن عقاید آنان با ما، به غرفه بهائی‌پژوهی بی‌احترامی می‌کردند. نمونه‌ای از این افراد که صحبت‌هایشان همراه با اهانت و کینه بود، چند بهائی بودند که از این بین یکی از این افراد بهائی بودن خود را به زبان آورد و همراه با توهین با غرفه و محتواهای آن برخورد می‌کرد. مشخص بود به این افراد گفته شده که از صحبت منطقی و خواندن مطالب موجود پرهیز نمایند و مصداق عملی تحری حقیقت را به نمایش بگذارند . اما برخلاف آن‌ها، کارشناسان غرفه بهائی‌پژوهی آن‌ها را با احترام به داخل غرفه دعوت می‌کردند تا در فضایی صمیمی در کنار هم گفت‌وگو کنند که متأسفانه دعوت ما را قبول نمی‌کردند، اما ما به‌عنوان کارشناسان غرفه، چند سؤال از آنان دربارۀ عدم اجازه تبلیغ در اسرائیل و علت تبلیغ بهائیان در ایران برخلاف اجازه حکومت، پرسیدیم که همان‌طور که انتظار داشتیم با عصبانیت و بی‌منطق و همراه با توهین به ما پاسخ می‌دادند.

در پایان امیدواریم که بتوانیم در راستای آگاهی‌بخشی و ارائۀ مطالب تحقیقی و روشنگرانه، برنامه‌های جدیدتر و جدی‌تری را با الطاف خداوند مهربان انجام دهیم و سطح دانش و معلومات خودمان و افراد جامعه را بالا برده و به راه راستی که خداوند می‌پسندد، هدایت شویم.

بارگذاری بیشتر مطالب مرتبط
بارگذاری توسط سردبیر
بارگذاری در روی خط خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

بررسی

محيط علم و فضل و ادب؛ استاد سيدمحمد محيط طباطبائی: تحقيقاتی ويژه در آثار بهائی

عبدالحسين فخاري چکیده   استاد سیدمحمد محیط طباطبائى (۱۲۸۰-۱۳۷۱ش) از برجسته‌ترین پژوهش…