صفحه اصلی روی خط خبر بیانیه‌‌درمانی راهکاری برای تمام فصول

بیانیه‌‌درمانی راهکاری برای تمام فصول

0 خواندن ثانیه
0
0
217

اخیراً تشکیلات بهائی (بیت‌العدل)، زودبه‌زود بیانیه می‌دهد به‌طوری که به نظر می‌رسد، برای جلب توجه به خود، بیانیه را بهترین عامل می‌شمرد؛ شاید هم از اینکه بدنه اصلی بهائیان چندان توجهی به او ندارند کلافه است و می‌خواهد بگوید: من هستم! شاید هم بعد از سکوت ممتد در امور باوری و احکام معطله بهائیان مثل عضویت هم‌جنس‌گرایان، ازدواج با محارم، عضویت زنان در بیت‌العدل، تبیین حکم آدم‌سوزی اقدس و انگ زدن به پیشانی مجرم و حکم قرون وسطایی طرد و…را با این نوع بیانیه‌ها تمرین رفع لکنت می‌کند.
نگاهی به بیانیه‌های یکی‌دوساله اخیر بیت‌العدل درمورد ماجرای تخریب املاک بهائیان در شمال (که معلوم شد دربارۀ تصرف منابع طبیعی بوده و مخصوص بهائیان نبوده و حکمی برای همه متصرفین منابع طبیعی آن منطقه بوده است) و بیانیه درمورد عدم دفن بهائیان در گورستان‌های آنان به دلیل آنکه حاضر نیستند مثل سایر ایرانیان هزینه‌های مقرره را بپردازند و از قوانین سرپیچی می‌کنند (به صرف ادعای اختصاص زمین برای دفن بهاییان، درصورتی که بهشت زهرا هم از سال ۱۳۴۹ ملکی است وقفی)، یا بیانیه دربارۀ آتش‌سوزی مقبره عبدالبهاء به مناسبت یکصدمین سالمرگ، او که توضیح ندادند عامل آن چه بوده و چطور پول‌های اهدایی و تبرعات بهائیان برای ساخت این مقبره آتش گرفته است؛ بیانیه درمورد تشجیع و مقاومت بهائیان ایران در برابر اقدامات دولت و پیگیری در محاکم و فشار بین‌المللی بر دولت با وجود شعار عدم دخالت در سیاست و اطاعت از حکومت و مواردی دیگر که در این بیانیه‌های پرشمار دیده می‌شود.
به یمن این سخن‌پراکنی‌ها و خودگویی و خودخندی‌های مکرر، حتی زمزمه‌های عدم مصونیت از خطا بودن این جمع ۹ نفره برای خود بهاییان هم جدی‌تر شده است و سخن بهائیان ارتدکس که این بیت‌العدل را بدلی و نامشروع می‌شمرند شاهد مثال جدیدی یافته است. پشتیبانی از اپوزیسیون‌های داخل و خارج کشور که منجر به دستگیری مجدد بعضی از یاران ایران شده، بیت‌العدل را عصبانی کرده و لحن بیانیه‌هایش علیه ایران را تندتر و پرخاشگرانه‌تر کرده است.
ظاهراً برداشت‌های جدیدی از شعار مشهور عدم دخالت در سیاست به این سمت و سو تغییر یافته است که لازم است نظر اپوزیسیون را به خود جلب کنند، لذا شعارهایشان را علیه حاکمیت تندتر کرده و مخفیانه و گاهی آشکار (مثل سخنان شاپور راسخ در کنفرانس چند سال قبل شیکاگو) سخن از تغییر قانون اساسی می‌دهند. از همین روست که امثال عرفان ثابتی‌ها هر روز در رسانه‌های خود با طبقات مختلف اپوزیسیون هم‌نشین شده‌اند، دیدار رضا پهلوی از امکنه بهائی در اسرائیل باعث خوشحالی آنان شده که طبق وعده‌های رهبران، یک پادشاه یا ولی‌عهد از باغ‌های آنان بازدید کرده (!) و برای موج‌سواری، در آخرین بیانیه، خود را مدافع برابری جنسیتی معرفی می‌کنند، درحالی‌که زنان را در ارث و انجام حج و عضویت در بیت‌العدل، برابر با مردان نمی‌دانند. پیش‌بینی می‌شود بیت‌العدل در ماه‌های آینده، لحن پرخاشگرانه‌تری به خود بگیرد، به امید آنکه در میان اپوزیسیون، سهم بیشتری دریافت کند!

بارگذاری بیشتر مطالب مرتبط
بارگذاری توسط سردبیر
بارگذاری در روی خط خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

بررسی

محيط علم و فضل و ادب؛ استاد سيدمحمد محيط طباطبائی: تحقيقاتی ويژه در آثار بهائی

عبدالحسين فخاري چکیده   استاد سیدمحمد محیط طباطبائى (۱۲۸۰-۱۳۷۱ش) از برجسته‌ترین پژوهش…