صفحه اصلی روی خط خبر تبلیغ تهاجمی به مناسبت دویستمین سال تولد بهاءالله

تبلیغ تهاجمی به مناسبت دویستمین سال تولد بهاءالله

0 خواندن ثانیه
0
0
169

در تاریخ ۱۸ می‌۲۰۱۶، بیت‌العدل در پیامی به بهائیان جهان ـ که به زبان فارسی نیز ترجمه و منتشر گردید ـ ضمن تذکر به دویستمین سال میلاد بهاءالله در سال ۲۰۱۷ میلادی و تکرار همین مناسبت برای باب در سه سال بعد از آن، از بهائیان سراسر دنیا خواست تا ضمن برگزاری محافل و جشن‌های گسترده، به تبلیغ افرادی بپردازند که نسبت به بهاءالله و دیانت بهائی آشنایی ندارند. بیت‌العدل در این پیام، محتوای این جشن‌ها را علاوه بر برنامه‌های تفریحی به انجام تبلیغات گسترده و برگزاری سرودها و انتشار جزوات و کتاب‌های بهائی اختصاص داده است. مطابق با این پیام، بهائیان موظف‌اند این جشن‌ها را در سطح محلی و در روستاها و شهرهای مختلف برگزار کنند و مدعوین این جشن‌ها نیز تنها بهائیان نخواهند بود؛ بلکه بهائیان وظیفه یافته‌اند که همسایگان، دوستان و آشنایان و حتی کسانی را که به‌طور تصادفی در طول این مدت ملاقات می‌کنند، به این برنامه‌ها دعوت کنند.

مطابق با آنچه که از این پیام قابل درک است، علاوه بر فرصت تبلیغ برای تحقق بخشیدن به اهداف نقشه بیست ساله بهائیان (منتهی به سال ۲۰۲۱)، تقویت روحیه بهائیان هر منطقه با ورود تعداد قابل توجهی افراد تازه‌وارد به این جشن‌ها، از اهداف برگزاری این جشن‌ها است. لذا تلاش برای تغییر دین شرکت‌کنندگان در این جشن، از اهداف مهم برگزاری آن است که البته پیش از شرکت مدعوین به جشن، به آنان اطلاع‌رسانی نمی‌شود و این خود، مصداقی از تبلیغ تهاجمی خواهد بود.

با توجه به اینکه بهائیان ایران مکرراً اعلام کرده‌اند که در ایران فاقد تشکیلات هستند، به‌نظر می‌رسید که این پیام بیت‌العدل در ایران چندان جدی گرفته نشود. مع‌ذلک از اخبار واصله به پایگاه خبری بهائی‌پژوهی و فصلنامه بهائی‌شناسی، این‌گونه استنباط می‌شود که برخی مبلغان بهائی حاضر در ایران، درصدد برگزاری این جشن‌ها در نیمه مهرماه تا اواسط آبان‌ماه در کشور عزیزمان هستند.

صرف‌نظر از قانونی بودن یا ممنوع بودن برگزاری چنین مراسمی ـ که فعلاً موضوع بحث این تحلیل نیست ـ بهائی‌‍‌شناسی برای حضور در چنین برنامه‌هایی، در صورت برگزاری، اعلام آمادگی می‌کند. بی‌گمان بهائیان که ادعای تحری حقیقت و آزادی بیان دارند و از برخی تضییقات در ایران علیه خود مرتبا گلایه می‌کنند، تصدیق خواهند کرد که لازم است در چنین مناسبت‌هایی، دیدگاه‌های مخالف نیز در جلسات حضور داشته باشند و آن‌ها نیز به طرح نظرات و دیدگاه‌های خود اقدام کنند. بدیهی است که مدعوین این جلسات، درصورت شنیدن نظرات موافق و مخالف، راحت‌تر می‌توانند حقیقت را پیدا کنند و در راه تحری حقیقت، تلاش مضاعفی صورت پذیرفته است. هرچند که نگارنده انتظار ندارد که بهائیان از بهائی‌شناسی و کارشناسانش برای شرکت در این جلسات دعوت به‌عمل آورند، اما درصورت انجام چنین دعوتی، آن را اجابت خواهد کرد. همچنین بهائی‌شناسی از تمام مخاطبان خود در سراسر کشور می‌خواهد که درصورت مطلع شدن از برگزاری چنین جشن‌هایی در منطقه خود، مراتب را برای حضور کارشناسان بهائی‌شناسی در منطقه به دفتر این فصلنامه اطلاع‌رسانی نمایند تا با شرکت این کارشناسان در جشن و انجام بحث و گفتگوی علمی، صمیمی و دوستانه با بهائیان هم‌وطن، نظرات موافق و مخالف، در فضایی آزاد طرح و بررسی گردد.

بارگذاری بیشتر مطالب مرتبط
  • بانوى بيكرانگى

    روزگارى، نویسنده‌ای نام كتاب خود دربارۀ امیرمؤمنان علیه السلام را، «مرد نامتناهى» نهاد و د…
  • الترجمة النبذات الرسایل المجلة رقم ۱۱

    البهائیة حسب رؤية المنتقدین ومثقفي البهائية  الجزء الثامن : دیل هازبند   حمید فرناق –…
  • بررسی تعلیم تساوی حقوق زن و مرد

    مریم آگاه   کلید واژه: تساوی زن و مرد، بیت العدل، عضویت، اسلام، تقوی   چکیده: تف…
بارگذاری توسط سردبیر
  • آينۀ آیين

    اگر ده‌ها مقاله تحقيقى نوشته شود كه اهداف بهائيت رسيدن به يك حكومت جهانى بهائى است و اين ت…
  • تبليغ حتى از طريق خشونت

    تبليغ از مهم‌ترين راهبردهاى تشكيلات بهائى است و در صدها قالب متفاوت، همچون تبليغ فردى، تبل…
  • نفوذ يا راهبرد

    در خبرها بود كه ديويد راتشتاين[۱]، به سمت دبيركلى جامعۀ جهانى بهائى منصوب شده است. در كارن…
بارگذاری در روی خط خبر

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی

بانوى بيكرانگى

روزگارى، نویسنده‌ای نام كتاب خود دربارۀ امیرمؤمنان علیه السلام را، «مرد نامتناهى» نهاد و د…