اخیراً تشکیلات بهائی (بیتالعدل)، زودبهزود بیانیه میدهد بهطوری که به نظر میرسد، برای جلب توجه به خود، بیانیه را بهترین عامل میشمرد؛ شاید هم از اینکه بدنه اصلی بهائیان چندان توجهی به او ندارند کلافه است و میخواهد بگوید: من هستم! شاید هم بعد از سکوت ممتد در امور باوری و احکام معطله بهائیان مثل عضویت همجنسگرایان، ازدواج با محارم، عضویت زنان در بیتالعدل، تبیین حکم آدمسوزی اقدس و انگ زدن به پیشانی مجرم و حکم قرون وسطایی طرد و…را با این نوع بیانیهها تمرین رفع لکنت میکند.
نگاهی به بیانیههای یکیدوساله اخیر بیتالعدل درمورد ماجرای تخریب املاک بهائیان در شمال (که معلوم شد دربارۀ تصرف منابع طبیعی بوده و مخصوص بهائیان نبوده و حکمی برای همه متصرفین منابع طبیعی آن منطقه بوده است) و بیانیه درمورد عدم دفن بهائیان در گورستانهای آنان به دلیل آنکه حاضر نیستند مثل سایر ایرانیان هزینههای مقرره را بپردازند و از قوانین سرپیچی میکنند (به صرف ادعای اختصاص زمین برای دفن بهاییان، درصورتی که بهشت زهرا هم از سال ۱۳۴۹ ملکی است وقفی)، یا بیانیه دربارۀ آتشسوزی مقبره عبدالبهاء به مناسبت یکصدمین سالمرگ، او که توضیح ندادند عامل آن چه بوده و چطور پولهای اهدایی و تبرعات بهائیان برای ساخت این مقبره آتش گرفته است؛ بیانیه درمورد تشجیع و مقاومت بهائیان ایران در برابر اقدامات دولت و پیگیری در محاکم و فشار بینالمللی بر دولت با وجود شعار عدم دخالت در سیاست و اطاعت از حکومت و مواردی دیگر که در این بیانیههای پرشمار دیده میشود.
به یمن این سخنپراکنیها و خودگویی و خودخندیهای مکرر، حتی زمزمههای عدم مصونیت از خطا بودن این جمع ۹ نفره برای خود بهاییان هم جدیتر شده است و سخن بهائیان ارتدکس که این بیتالعدل را بدلی و نامشروع میشمرند شاهد مثال جدیدی یافته است. پشتیبانی از اپوزیسیونهای داخل و خارج کشور که منجر به دستگیری مجدد بعضی از یاران ایران شده، بیتالعدل را عصبانی کرده و لحن بیانیههایش علیه ایران را تندتر و پرخاشگرانهتر کرده است.
ظاهراً برداشتهای جدیدی از شعار مشهور عدم دخالت در سیاست به این سمت و سو تغییر یافته است که لازم است نظر اپوزیسیون را به خود جلب کنند، لذا شعارهایشان را علیه حاکمیت تندتر کرده و مخفیانه و گاهی آشکار (مثل سخنان شاپور راسخ در کنفرانس چند سال قبل شیکاگو) سخن از تغییر قانون اساسی میدهند. از همین روست که امثال عرفان ثابتیها هر روز در رسانههای خود با طبقات مختلف اپوزیسیون همنشین شدهاند، دیدار رضا پهلوی از امکنه بهائی در اسرائیل باعث خوشحالی آنان شده که طبق وعدههای رهبران، یک پادشاه یا ولیعهد از باغهای آنان بازدید کرده (!) و برای موجسواری، در آخرین بیانیه، خود را مدافع برابری جنسیتی معرفی میکنند، درحالیکه زنان را در ارث و انجام حج و عضویت در بیتالعدل، برابر با مردان نمیدانند. پیشبینی میشود بیتالعدل در ماههای آینده، لحن پرخاشگرانهتری به خود بگیرد، به امید آنکه در میان اپوزیسیون، سهم بیشتری دریافت کند!
-
عباسافندی و فلسطين، قسمت دوم: انتقال اراضی فلسطين به يهوديان مهاجر
حمید فرناق چکیده نوع رابطه بهائیان و بهویژه رهبران آنان با کشورهای استعماری وقت، ا… -
English Translate of Abstracts of Farsi Articles in Quarterly No. 30
Introducing the book “Life of Yahya Najji” part one: Mirza Yahya Dolatabadi, … -
معرفی کتاب حيات يحيای نجی، بخش نخست ميرزا يحيی دولتآبادی، از جنبش باب تا جنبش مشروطيت؛ قسمت چهارم: نگاهی به تعاملات بابی ـ بهائی
سيّدمحمّدهادي سجّادي چکیده پس از ادعای میرزا حسینعلی نوری ملقبشده به بهاءالله (ت…
بارگذاری بیشتر مطالب مرتبط
-
عباسافندی و فلسطين، قسمت دوم: انتقال اراضی فلسطين به يهوديان مهاجر
حمید فرناق چکیده نوع رابطه بهائیان و بهویژه رهبران آنان با کشورهای استعماری وقت، ا… -
English Translate of Abstracts of Farsi Articles in Quarterly No. 30
Introducing the book “Life of Yahya Najji” part one: Mirza Yahya Dolatabadi, … -
معرفی کتاب حيات يحيای نجی، بخش نخست ميرزا يحيی دولتآبادی، از جنبش باب تا جنبش مشروطيت؛ قسمت چهارم: نگاهی به تعاملات بابی ـ بهائی
سيّدمحمّدهادي سجّادي چکیده پس از ادعای میرزا حسینعلی نوری ملقبشده به بهاءالله (ت…
بارگذاری توسط سردبیر
-
ديداری ديگر در نمايشگاه بينالمللی کتاب تهران
زیباترین و پرخاطرهترین دیدارها با مخاطبان گستردۀ بهائیپژوهی را در سیوپنجمین نمایشگاه بی… -
رونمايی از کتاب خانم دکتر بنت الشاطی
جدیدترین اثر مؤسسۀ بهائیپژوهی، که با همکاری انتشارات گوی منتشر شده، کتاب «خوانشی در اسناد… -
چراغی که به خانه رواست، خاموش است! بررسی پيام بيتالعدل خطاب به بهائيان جهان در تاريخ رضوان ۲۰۲۴
پیامی که امسال بیتالعدل به مناسبت عید رضوان در اوائل اردیبهشت امسال برای تمامی بهائیان ار…
بارگذاری در روی خط خبر
بررسی
عباسافندی و فلسطين، قسمت دوم: انتقال اراضی فلسطين به يهوديان مهاجر
حمید فرناق چکیده نوع رابطه بهائیان و بهویژه رهبران آنان با کشورهای استعماری وقت، ا…