صفحه اصلی روی خط خبر امريكا و تبعيض نژادي: بهائيان در صف نژادپرستان

امريكا و تبعيض نژادي: بهائيان در صف نژادپرستان

0 خواندن ثانیه
0
0
395

اخیراً بیت العدل و تشكیلات رهبرى بهائیان بیانیه‌اى درمورد تظاهرات علیه تبعیض نژادی امریكا خطاب به بهائیان امریكا صادر نموده و از آن‌ها خواسته سهم خود را در رفع این بیمارى ایفا كنند. اگرچه در این پیام مطلبی که بیشتر به چشم می‌خورد، محکوم کردن رفتار تبعیض نژادانۀ دولت آمریکا نیست، بلکه استفاده از موقعیت به وجود آمده در راستای تبلیغ هر چه بیشتر آیین بهائی و تعالیم آن است.

لازم به ذكر است كه در ایام رئیس‌جمهور فعلی امریكا، به‌خاطر اخلاق نژادپرستانۀ او و برخورد پلیس امریكا با سیاهان و كشتار آنان، چندین بار تمامى ایالات این كشور صحنه تظاهرات علیه تبعیض نژادی بود. گمان مى‌رفت پس از جریان‌ها و مبارزات و انقلاب‌های قرن گذشته علیه نابرابرى رنگین‌پوستان، ریشۀ این پدیدۀ شوم خشكانده شده باشد اما حوادث اخیر نشان داد هنوز كسانى هستند كه به برابرى انسان‌ها اعتقادی ندارند و حقوق انسان‌ها را براساس تفاوت‌های فیزیولوژیكى، متفاوت مى‌بینند. پدیده‌ای كه چهارده قرن قبل اسلام آن را ملغى کرد و رسماً اعلام شد که هیچ فرقی بین عرب و عجم و سیاه و سفید نیست مگر به تقوى و كرامت‌های انسانى.[۱]

متأسفانه باید گفت هنوز در قرن بیست‌ویكم بعضى از آیین‌ها هستند كه انسان‌ها را برابر نمى‌بینند و بین آن‌ها تفاوت قائلند. بیت‌العدل در حالی از بهائیان مى‌خواهد با بیماری تبعیض نژادی مبارزه كنند كه رهبر بهائيان يعنى جناب بهاءالله، بدترين دشنام‌ها را نه به سياهان بلكه به برادر و مخالفان خود نثار کرده و آنان را پیرو گاو و پیرو جُعَل (سوسك) خوانده (اسرار الآثار، ج۵، ص۳۵۵) و حتى يك لوح به نام لوح ابن‌الذئب (بچه‌گرگ) خطاب به يكی از عالمان مخالف خود صادر نموده است. فرزند او يعنى جناب عبدالبهاء نيز مخالفان را چون سوسک، كرم خاكي و خفاش و جغد و كلاغ توصیف کرده (مکاتیب حضرت عبدالبهاء، ج۱، ص ۴۴۲ و ۴۴۳ و نیز ج۲، ص ۴۳۲) و همچنین در يك سخنرانى در امريكا، سياهان افريقایى را مخلوقات گاوى در شكل انسان (خلق الله البقر علی صورة البشر) خوانده است! (کتاب خطابات بزرگ، ص۱۹؛ خطابات حضرت عبدالبهاء، ج۳، ص۴۸).

همچنین نقل است که پیشوای بهائیان در توقیعی خطاب به حاجی میرزا آقاسی در مورد قوم ترک چنین گفته‌اند: اتركوا التروك و لو كان ابوك، ان احبّوك اكلوك و ان ابغضوك قتلوك. (اسرارالآثار ج۲، ص۱۵۴) (ترجمه: ترک‌ها را رها کنید حتی اگر پدرت باشد، اگر دوستت داشته باشند تو را می‌خورند و اگر از دست تو عصبانی باشند تو را می‌کشند). آیا چنین رفتاری با نژاد ترک، چیزی جز نژادپرستی است؟

حال اگر یك بهائی بخواهد براساس بیانیه بیت‌العدل در مذمت تبعیض نژادی با امریكاییان سخن بگوید و آن امریكایى بگوید رهبر شما گفته ترک‌ها را رها کنید و رهبر دیگر شما هم سیاهان آفریقایی را گاوهایی در صورت انسان خوانده، آن بهائی چه جوابی باید به او بدهد؟! بد نیست بیت‌العدل در یك بیانیه دیگر، بهائیان را درمورد این چالش راهنمایی نماید و نیز توضیح دهد چرا در داخل عائله خود جناب بهاءالله، این همه نزاع و جنجال و مشاجره بود كه برادر، برادر را نتوانست تحمل كند و یكدیگر را ناقض عهد خواندند (نزاع عباس و محمدعلی) و رهبر سوم بهائیان جناب شوقی‌افندى، تمامى اعضای خانواده خود را از كیش بهائی، اخراج و طرد نمود؟

كسانى كه نتوانستند در داخل یك خانواده ریشۀ نابرابرى و تبعیض را بخشكانند، چطور مى‌خواهند امریكاییان را به برابرى انسان‌ها ارشاد نمایند؟ سخن را دربارۀ بیانیه بیت‌العدل با این جملۀ عبدالبهاء در مورد عموی خود، میرزا یحیی صبح ازل، که در مورد خانوادۀ خودشان هم صادق است، به پایان مى‌بریم: «انصاف باید داشت از نفسی كه در تربیت اولاد و عیال و آل عاجز مانده، چگونه امید تربیت اهل آفاق نماییم، آیا در این قضیه ذره[ای] شبهه و تردید است؟ لا والله!» (مکاتیب حضرت عبدالبهاء، جلد ۲، ص۱۸۲).

[۱]. قرطبی، محمدبن‌احمد، الجامع الاحکام القرآن، تهران، ناصرخسرو، ۳۶۴ش، ج۱۶، ص۳۴۲٫

 

بارگذاری بیشتر مطالب مرتبط
بارگذاری توسط سردبیر
بارگذاری در روی خط خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

بررسی

محيط علم و فضل و ادب؛ استاد سيدمحمد محيط طباطبائی: تحقيقاتی ويژه در آثار بهائی

عبدالحسين فخاري چکیده   استاد سیدمحمد محیط طباطبائى (۱۲۸۰-۱۳۷۱ش) از برجسته‌ترین پژوهش…