صفحه اصلی سرمقاله سخن سردبير

سخن سردبير

7 خواندن ثانیه
0
0
593

سلام گرم ما همراه با آرزوی سلامتی و موفقیت روزافزون، نثار همراهان و خوانندگان گرامی فصلنامۀ بهائی‌شناسی. اکنون که بار دیگر خداوند متعال توفیق داد تا بتوانیم با شمار‌ه‌های دیگر از فصلنامه در خدمت شما باشیم، به‌نظر رسید که مسائلی را در آغاز این شماره یادآور شویم.

۱- پیش از هر کار و بیش از هر چیز، شایسته است که شکرگزار الطاف و کمک‌‌های الهی باشیم که در این مدت نصیب ما شده است. بدون شک اگر نعمت‌‌های فراوان و توفیق او نبود، نمی‌توانستیم قدمی در راه کسب رضای حق، باری تعالی، برداریم. امید داریم که همواره شکرگزار یکایک نعمت‌‌های بی‌شمار او باشیم و اگر بر چنین امر مهمی توانا نیستیم ــ که قطعاً نیستیم ــ این ناتوانی و عجز را هیچ‌گاه از یاد نبریم.

۲- با وجود مشکلات فراوان، مختلف و متفاوت، که هریک می‌توانست از آماده شدن به‌موقع فصلنامه جلوگیری کند، از جمله عدم تخصیص سهمیه کاغذ، این شماره نیز با تلاش دست‌اندرکاران گرامی، در زمان مناسب منتشر می‌شود. متأسفانه مشکلاتی که عموم مردم عزیز کشورمان با آن مواجه هستند، از بیماری فراگیر کرونا گرفته تا معضلات اقتصادی ــ که بسی مایۀ تأسف و تأثر است ــ گریبان‌گیر ما نیز بوده و است. از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده که فرمودند: «دو نعمت است که مورد غفلت واقع می‌شوند، امنیت و سلامت».[۱] هرکدام از آن‌‌ها که اندکی از دست برود، آنگاه انسان متوجه می‌شود که چه نعمت بزرگی را از دست داده است. امیدواریم با الطاف الهی بار دیگر سلامت و رونق کسب‌وکار و تحصیل رزق حلال، برای عموم مردم عزیز کشورمان تأمین گردد.

۳- فصل بهار امسال با دو ماه نورانی و مبارک، ماه شعبان و ماه رمضان هم‌زمان بود. ماه شعبان ماهی است که سالروز ولادت امام حسین و امام سجاد علیهما السلام در آن واقع شده است. همچنین در نیمۀ آن، ولادت حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف که مایۀ شرافت و میمنت و مبارکی آن شده است. با یادآوری اینکه همۀ نعمت‌‌های بی‌شمار خداوند، به واسطۀ ایشان به ما رسیده است، می‌یابیم که تا چه اندازه نسبت به آن امام همام کوتاهی کرده‌ایم. از خداوند متعال خواستاریم به ما توفیق جبران این قصور خدمت به ساحت مقدس حضرتش را عنایت فرماید. چندی پیش یکی از عزیزان خاطر‌های را برای فصلنامۀ بهائی‌شناسی فرستاد که چون مناسب ایام نیمۀ شعبان بود، آن خاطرۀ زیبا را در کانال فصلنامه قرار دادیم و ازآنجاکه مناسب روز‌های ماه مبارک رمضان نیز هست، در ابتدای این شماره قرار گرفته است. خواندن چندین بارۀ این خاطره و تذکرهای آن، برای ما لذت‌بخش و تکان‌دهنده است.

۴- ماه رضوان بهائیان نیز در فصل بهار است. بهائیان این ماه را بزرگ می‌دارند و هرساله بیت‌العدل به مناسبت آن پیامی منتشر می‌کند. جالب توجه است که حتی دلیل عید بودنِ اعیاد رضوان که در ابتدای این ماه قرار دارد، برای عموم بهائیان ناموجّه است و گاه دستمایۀ طنز بین آنان شده است که مگر ورود یا خروج پیامبری به باغی باعث عید شدن آن روز می‌گردد؟ در بخش اخبار این شماره، برای دو پیام بیت‌العدل که یکی در ابتدای سال خورشیدی و یکی هم در ابتدای ماه رضوان منتشر شد، تحلیلی نوشته شده است. به‌علاوه چندین خبر مرتبط دیگر را که مناسبت با ایام این فصل دارد، در این شماره آورده‌ایم.

۵- انتشار این شماره، همچنین مقارن شد با احیا و انتشار کتابی مهم و روشنگر با ارزش تاریخی بسیار به‌نام قدامات خرید اسجن اعظم که خاطرات حبیب ثابت است. او در این کتاب نشان می‌دهد که در زمان پهلوی دوم، چه اقداماتی را انجام داده است تا بتواند زمین محل زندانی را که بهاءالله، در زمان ناصرالدین‌شاه، چند ماهی در آنجا زندانی بود، تصاحب و سپس بازسازی کند. داستان آنجا جالب می شود که می‌بینیم در این جریان تشکیلات بهائی و شخص شوقی‌افندی نیز دخیل بوده‌اند و توصیه‌‎‌های مختلفی برای آن کرده‌اند. به همین مناسبت با آقای سیدمقداد نبوی که این کتاب را برای انتشار آماده کرده است، مصاحبه‌ای انجام دادیم که در این شماره آورده‌ایم. خوانندگان محترم را به خواندن این مصاحبه و نکات مختلف و جالب توجه آن دعوت می‌کنیم.

۶- در این شماره مقالۀ ارزشمندی در معرفی یکی دیگر از منتقدان بهائی، آقای استیو مارشال، درج شده است. نکات دقیق و ریزبینی‌های ارزشمند ایشان و نیز برخورد خصمانۀ بیت‌العدل با ایشان و همسرش به دلیل ابراز آن سخنان، حقایق جالبی را برای خوانندگان محترم روشن می‌کند.

۷- در این شماره چند مقالۀ مرتبط با تبلیغ آیین بهائی د‌اریم. یکی از مقالات روش‌‌های مورد استفاده‌ برای تبلیغ بهائیت را بررسی می‌کند. مقالۀ دیگر بر موضوع تبلیغ کودکان متمرکز شده است. همچنین مقاله‌ای ترجمه‌شده در این شماره آمده است که پنج کتاب را که دربارۀ آیین بهائی نوشته شده‌اند و بی‌ارتباط با موضوع تبلیغ نیستند،  معرفی می‌کند.

۸- مقالۀ دیگر دربارۀ عبدالبهاء و عملکرد او نسبت به وصیت‌نامۀ پدرش است که از جنبۀ تاریخی آن را بررسی کرده است. مدارک مهمی در این مقاله آمده است که ارزشی تاریخی به آن بخشیده است و بخشی از رفتار فرزندان بهاءالله و بزرگان بهائیان با یکدیگر را نشان می دهد.

۹- مقالۀ ارزشمند دیگر، انشعاب‌‌هایی که در بهائیت پس از دوران زعامت شوقی افندی پدید آمد و اختلافات آنان با یکدیگر و خصوصاً با بیت‌العدل و همچنین بعضی از استدلال‌‌های آنان در ردّ بیت‌العدل نیز در این شماره جای گرفته است که به آن جایگاه ویژ‌ه‌ای بخشیده است.

۱۰- اخیراً کلیپی را بهائیان منتشر کردند که موضوع آن فشارها و محکومیت‌های است که برای بعضی از بهائیان پدید آمده است. در میان آن عکسی از جلد یکی از شماره‌های فصلنامه بهائی‌شناسی نیز آورده شده و آن را در ردیف «کمپین نفرت‌پراکنی علیه بهائیان» قلمداد کرده‌اند. باید توجه داشت که فصلنامه بهائی‌شناسی همواره به دنبال انتشار مطالب علمی بوده و هرگز  هدف القاء خشونت یا نفرت‌پراکنی را در چشم‌انداز خود نداشته است. همان‌طور که در شماره‌های پیشین نیز ذکر شده، از دیدگاه ما عموم بهائیان افرادی هستند که از بسیاری از مطالب آیین خود، آگاهی ندارند و با کار علمی است که می‌توان به حقایق گوناگون دست یافت. به همین دلیل همان‌طور که در ابتدای تمام شماره‌ها اشاره شده است، پذیرای مقالات و تحقیقات افراد مختلف در این موضوع هستیم.

امیدواریم خوانندگان محترم بهرۀ کافی از این مقالات داشته باشند و همچون گذشته، ما را از نظرات، پیشنهاد‌ها و انتقادات خود بهره‌مند سازند.

[۱]. قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلم‏ نِعْمَتَانِ‏ مَجْهُولَتَانِ‏ الْأَمْنُ وَ الْعَافِیَة (فتال نیشابورى، محمدبن‌احمد، روضة الواعظین و بصیرة المتعظین (ط – القدیمة)، انتشارات رضى، قم، چاپ اول: ۱۳۷۵ ش، ج‏۲، ص۴۷۲).

 

بارگذاری بیشتر مطالب مرتبط
بارگذاری توسط سردبیر
  • بحثی دربارۀ علائم ظهور و رجعت

    علائم ظهور علائم و نشانه‌هایی که در روایات برای ظهور امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف …
  • از عاشورا تا اربعين مهدوي

    ۱. عمودهای راه عاشورا را چه نسبتی است با قیام پیروز مهدوی؟ حماسه عظیم پیاده‌روی اربعین، چگ…
  • حافظ، امید، موعود

    مقدمه کمتر سخنور، نویسنده و معلمی است که در بیان مطالب خود به شعری مناسب حال و مقال، اشاره…
بارگذاری در سرمقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

بررسی

محيط علم و فضل و ادب؛ استاد سيدمحمد محيط طباطبائی: تحقيقاتی ويژه در آثار بهائی

عبدالحسين فخاري چکیده   استاد سیدمحمد محیط طباطبائى (۱۲۸۰-۱۳۷۱ش) از برجسته‌ترین پژوهش…