صفحه اصلی روی خط خبر ماجراي ترور سردار سليماني و واکنش جامعۀ بهائي

ماجراي ترور سردار سليماني و واکنش جامعۀ بهائي

0 خواندن ثانیه
0
0
977

شاید مهم‌ترین اتفاق زمستان امسال، ترور ناجوانمردانۀ سردار بزرگ کشورمان بود که بسیاری را در ایران و سراسر منطقه و شاید جهان، به عزا نشاند. قاسم سلیمانی ‌نابغه‌ای نظامی در مقیاس جهانی بود با افتخاراتی عظیم و نامی ماندگار در شکست دشمنان امنیت ملی ایران و فروکوفتن تهدیدکنندگان امنیت منطقۀ خاورمیانه و حفاظت از دستاوردهای اسلام و انقلاب. او مانند همۀ روح‌های بزرگ، هم دستی گشوده و گامی گرم در رزم و هم دل و جانی صلح‌اندیش داشت.  او آن‌قدر مؤثر بود که روند تحولات ملی و منطقه‌ای به دو دورۀ متمایز، پیش و پس از سردار سلیمانی، تقسیم خواهد شد. ابعاد بسیار گستردۀ حواشی این ضایعه در خبرها مشاهده شد که از انبوه نظرات و اخبار  به چند نقل قول از افراد مختلف در آن ایام توجه کنید:

رهبر معظم انقلاب، آیةالله خامنه‌ای، در مورد ایشان فرمودند: «مردم قدر سردار شهید قاسم سلیمانی را دانستند و این ناشی از اخلاص است. این که دل‌ها این جور همه متوجه می‌شوند، نشان‌دهندۀ این است که یک اخلاص بزرگی در آن مرد وجود داشت، مرد بزرگی بود.»

از قول وزیر بهداشت خبری نقل شد که سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، در این یک سال برای شکستن حلقۀ تحریم‌ها ما را بسیار همراهی و حمایت کرد تا مردم درخصوص دارو و تجهیزات پزشکی با مشکل زیادی روبه‌رو نشوند.

یرواند آبراهامیان، نویسندۀ کتاب مشهور «ایران بین دو انقلاب» گفت: تاکنون عموم ایرانیان، آمریکا را دولتی که علیه دولت مصدق کودتا کرد می‌شناسند؛ با ترور قاسم سلیمانی، عموم ایرانیان از این پس آمریکا را یک دولت تروریست هم خواهند شناخت. انتظار ندارم که در آینده نزدیک جنگ شود،… بعد از ترور قاسم سلیمانی، ابوبکر بغدادی سرکردۀ سابق داعش در قبرش می‌خندد! حالا داعش فرصت دارد تا دوباره اوج بگیرد… .

اردشیر زاهدی وزیر خارجۀ ایران در دورۀ پهلوی در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی فارسی گفت: قاسم سلیمانی فرزند ایران و شخصیتی بزرگ در معیارهای جهانی و سربازی وطن‌پرست، دلاور و شرافتمند برای وطنِ ما بود. نام او در ردۀ بزرگ‌ترین نوابغ نظامی جهان مانند ژنرال دوگل، مونتگمری، رومل و آیزنهاور ماندگار خواهد ماند. کار آمریکا تروریستی بود. ترامپ و وزیرخارجه‌اش دیوانه و بدبخت هستند. ایران برای من ایران ۸۲ میلیونی است که برادران و خواهران خودم می‌دانم… کسانی که امروز از خارجی پول می‌گیرند و می‌گویند بروید آنجا (ایران) بمب بیندازید، این‌ها کسانی‌اند که (به قول معروف) پستان مادرشان (وطن) را گاز می‌گیرند. این افراد به کشور و ریشه و تبار خود خیانت می‌کنند.

آقای ظریف در توییتر، آقای سلیمانی را مؤثرترین نیرو در مبارزه با داعش، جبهه‌النصرة و القاعده خواند. او اقدام آمریکا را در “ترور” آقای سلیمانی “بسیار خطرناک” خواند.

خبرنگار نیویورک‌تایمز در روز مراسم تشییع با شکوه در تهران نوشت: «مراسم تشییع سردار سلیمانی در تهران آغاز شد. میلیون‌ها نفر در خیابان‌ها هستند.» او اشاره کرد دریای بی‌پایان مردم که از ساعات اولیه صبح به خیابان‌ها آمده‌اند، در ۲۵ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

همان‌طور که همۀ افرادی که با تأکید بر وجود ارزشمند این شخصیت فرامنطقه‌ای، اقدام آمریکا را تقبیح کردند، به‌نوعی هویت و عیار خود را برای عموم جامعه آشکار کردند؛ همان‌طور هم سکوت و یا احیاناً خوشحالی افراد و جریان‌های مختلف هم برای مردم معنی و مفهوم روشن و مشخصی دارد.

در این میان جریان بهائیت، گاهی با بیان نظرات و گاه با سکوت معنادار تشکیلات، به تردیدهایی که درمورد این گروه ممکن بود در اذهان کم‌اطلاع جامعه به‌وجود آمده باشد پایان داد. هرچند در گذشته افرادی مانند عرفان ثابتی (مبلغ بهائی ساکن لندن) با اعطای لقب “جلاد” به سپهبد قاسم سلیمانی در کنار لقب “قصاب” برای شهید چمران، موضع خود را آشکار نموده بودند، اما بعد از این جریان، ابراز شادی از سوی افرادی مانند نادر عطوفی مبلغ فعال تشکیلات ‌بهائی که از لفظ “کثیف” برای این سردار ملی در فضای مجازی استفاده کرد، نشان داد که نظر بیت‌العدل همسو با دشمنان و بی‌تردید در تضاد با همۀ منافع ایران و ایرانی است.

حتی وقتی ترامپ در رشته توییت‌های خود از احتمال حمله به اماکن فرهنگی ایران هم سخن گفت، جامعۀ جهانی واکنش‌هایی برخلاف جامعۀ ‌بهائی داشتند که در ادامه، گوشه‌ای از آن‌ها برای ثبت در حافظۀ تاریخ می‌آید:

مجید تفرشی (پژوهشگر تاریخی) نوشت: تهدید ترامپ برای تعرض به مراکز فرهنگی ایران به یادم آورد: اندکی پس از اشغال عراق توسط آمریکا و متحدانش، دنی جورج رئیس مسیحی موزۀ ملی عراق، با ارائۀ گزارشی دقیق در موزۀ بریتانیا و دانشگاه لندن، اشک‌ریزان به افشای جنایت آمریکایی‌ها و مزدورانشان در تخریب، غارت و سرقت سازمان‌یافتۀ میراث ملی عراق پرداخت. گزارش و سخنرانی مستند و دقیق مرحوم دنی جورج، در دانشگاه لندن و موزه بریتانیا، دربارۀ تخریب، غارت و سرقت هماهنگ، سازمان‌یافته و هدفمند اکثر مراکز و سایت‌های تاریخی عراق، به‌خصوص موزۀ ملی آن کشور، توسط اشغالگران آمریکایی و مزدوران و متحدان آنان بود.

چانگ هوا سفیر چین در تهران در حساب توئیتری خود به تهدید دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر حمله به اماکن فرهنگی ایران واکنش نشان داده و با درج چهار تصویر از جاذبه‌های گردشگری ایران نوشته است: میراث فرهنگی جهانی متعلق به تمام جامعه بشری است.

در جریان مراسم اهدای جوایز «گلدن گلوب»[۱]، «پاتریشیا آرکوئت» که برای دریافت جایزه‌اش بالای سن رفته بود، بدون نام بردن از ترامپ و ایران، گفت: آمریکا در آستانۀ جنگ است و رئیس‌جمهور در توییتر تهدید می‌کند که ۵۲ هدف از جمله اهداف فرهنگی را هدف قرار خواهد داد. جوانان (سربازان آمریکایی) جانشان را به خطر می‌اندازند و به آن سوی جهان می‌روند و مردم (ایران) نمی‌دانند که آیا بمب بر سر فرزندان‌شان خواهد افتاد یا نه.

اما همۀ این واکنش‌ها منجر به هیچ واکنش مثبتی از سوی بیت‌العدل و یا محافل ‌بهائی مستقر در کشور امریکا و نمایندگان آن‌ها در نهادهای بین‌المللی نشد تاجایی‌که دراین‌باره سؤالات جدی مطرح شده است. به‌نظر می‌رسد اکنون این سؤال از همه جدی‌تر مطرح شده که بیت‌العدل تا کجا با منافع ملت ایران تقابل خواهد کرد؟ آیا عمق کوه یخِ همکاری تشکیلات با دشمنان ایران مشخص خواهد شد؟

[۱] . مجموعه جوایزی است که هرساله در ایالات متحده آمریکا به بهترین تولیدات سینمایی و تلویزیونی، هم داخلی و هم خارجی اهدا می‌شود.

 

بارگذاری بیشتر مطالب مرتبط
بارگذاری توسط سردبیر
بارگذاری در روی خط خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

بررسی

محيط علم و فضل و ادب؛ استاد سيدمحمد محيط طباطبائی: تحقيقاتی ويژه در آثار بهائی

عبدالحسين فخاري چکیده   استاد سیدمحمد محیط طباطبائى (۱۲۸۰-۱۳۷۱ش) از برجسته‌ترین پژوهش…