چندي پيش كه محسن مخملباف فيلم باغبان را ساخت، دكتر حسين پژوهش در صفحه فيس بوكش مطلبي براي او نوشت كه عيناً نقل مي شود:

نامه به محسن مخملباف به خاطر فیلم باغبان

جناب محسن مخملباف

ضمن سلام و ادب، مدتى است به لطف جناب نوری زاد در سایت ایشان در موضوع بهائیت، گپ و گفتى داریم.

به نظرم رسید در مورد فیلم «باغبان» – آخرین فیلم شما- که در همین موضوع است و در یکی دو ماه اخیر بسیار جنجال برانگیخت و موافقان و مخالفان در مورد آن بسیار نوشتند، مختصری با شما صحبت کنم.

ایمیل شما را به زحمت یافتم و این چند سطر را به طور خلاصه تقدیم می‌نمایم و اگر شما حوصله داشتید و صلاح دانستید بیشتر تصدیع فراهم می‌کنم.

یادم نمی‌رود به یکی از هم بندهاى خود پس از آزادی از زندان گفته بودید: خیلی دلم می‌خواهد فیلمی تاریخى از زندگى مولی الموحدین امیرالمومنین سلام الله علیه بسازم….

اولین باری که شما را دیدم وقتی بود که در حوزه هنری، به همراه یکی از بزرگترین نویسندگان جهان عرب دکتر احمد اسعد على که میهمان من بود و براى همایش نهج البلاغه به ایران آمده بود به دعوت بچه هاى حوزه هنری، به آنجا آمده بودم و شما مشتاقانه با مرحوم دکتر سید حسن حسینی و دیگران، سؤالات خود را در مورد جریان‌هاى ادبی معاصر در جهان عرب با او مطرح می‌کردید تا ناگهان صداى موذن به اذان مغرب بلند شد. استاد با شنیدن بانک زیبای اذان سکوت کرد و از دیگران هم خواست سکوت کنند و بعد از اذان برداشت خود را بگویند. یادم هست برداشت هاى زیبائی را بعد از اذان از زبان بچه هاى هنرمند حوزه هنری از جمله شما و مرحوم دکتر حسینی شنیدم. بگذریم از شما دو فیلم بیشتر ندیدم (یعنی درگیری‌های پژوهشی توفیق دیدن فیلم‌ها را از من سلب کرد) توبه نصوح و عروسی خوبان.

دومی را دو بار دیدم زیرا با زبان استعاری بعضی از قسمت‌ها را رقم زده بودید…. آن سالها گذشت تا با خبر شدم در ٥٦ سالگى به اسرائیل و محل باغهای بهائی و مقبره باب رفته اید و فیلم باغبان را ساخته اید و در مصاحبه اى در اسرائیل ادعا کرده اید:

«آئین بابی و بهائی منادی صلح و دوستی اند زیرا پر مدارا تر هستند و به همین خاطر می‌توانند الگویی برای دیگر ادیان به حساب آیند…»

شگفت زده شدم با پشتوانه کدام تحقیق و پژوهشى چنین ادعائی کرده اید؟

آیا در این سالها به مثابه یک محقق دانشگاهى به مطالعات تطبیقى ادیان مشغول بوده اید و در لابلای متون دینی اعم از الاهی و غیر الاهى، شرقی و غربی، هندی و آسیای جنوب شرقی و عرفان هاى کهن و نوپدید تفحص دقیق کرده اید یا متون بابی و بهائی را با دقت کاویده و به این نتیجه رسیده اید ( که می‌دانم هیچکدام را نکرده‌اید چون برای ساخت فیلم هاى متعدد دائما در سفر بوده یا در تردد به جشنواره‌ها و فعالیت‌های سیاسی بوده اید) یا صرفا برای دریافت دستمزدی این «رپرتاژآگهى تبلیغى» را به سفارش تشکیلات بهائی مستقر در اسرائیل ساخته‌اید؟

آیا در همان باغ پر از گل که فیلم را در آنجا ساختید سرتان را بلند کردید تا گنبد مقبره باب را ببینید و از خود سؤال کنید این دینی که رهبرش ایشان است، کتابش چیست و تعالیمش کدام بوده است؟Gardner+03

آیا سری به کتاب «بیان» او زدید تا ببینید این فردی که شما آئین او و بهائیت برآمده از آن را «پرمدارا ترین» دین نامیده اید دستور کشتن همه غیر بابیان و انهدام همه بقاع وعبادتگاهها و مصاده اموال غیر بابیان و مباح بودن نوامیس آنها بر بابیان و سوزاندن تمام کتاب‌های غیر بیان و عدم جواز تدریس کتابی جز بیان و… را داده است؟!

آیا می‌دانید پیروان او سه جنگ داخلی طبرسی و نیریز و زنجان را راه انداخته واین رهبران از جمله قدوس و عظیم و قرة العین و بهاءالله (موسس دین بهائی) اقدام به کشتن شهید ثالث و سایر مخالفان و سپس ترور شاه نمودند و بخاطر این ترور نافرجام دستگیر و زندانى شده و قرار بود اعدام شوند که با وساطت سفیر روس نجات یافته به عراق تبعید شدند و در آنجا انشعاب پیدا کردند و عده اى ازلی و عده اى بهائی شدند و به جدال و کشتار یکدگر پرداختند که به روایت خواهرش عزیه خانم در کتاب تاریخی تنبیه النائمین آنقدر جنایت و کشتار و ضرب و شتم و دزدی نمودند که مردم در مورد او (بهاءالله) به طنزاین شعر را می‌خواندند:

اگر حسینعلی مظهر حسین علی است/ هزار رحمت حق بر روان پاک یزید!

و به خاطر این جنایات و جدال‌های داخلی بین دو برادر(حسینعلی و ازل)، دولت عثمانى آنها را به دو شهر قبرس و عکا فرستاد تا غائله را ساکت کند؟

چه طور ادعا کرده اید که این دین پرمداراترین است در حالیکه برادر با برادر(بهاء با ازل) و پسران بهاء الله با یکدیگر(عبدالبهاء و محمد علی: غصن اکبر و غصن اعظم) بر سرجانشینی جدال کرده و یکدیگر را به انواع فحش‌ها مفتخر نمودند و بهاء الله مخالفان خود را زنازاده نامیده و آن‌ها را از نام انسانیت خارج و به شیعیان اهانت و دانشمندان را گرگ ودشمنان خویش را سنگریزه خوانده و فرزندش عبدالبها در کتابش (مکاتیب) سیاهان آفریقائی را موجودات گاوى (خلق الله البقر فى صورة البشر) معرفى نموده است و شوقی مخالفانش را حتى به جرم مسافرت بی اجازه به مجازات قرون وسطائی «طرد» نواخته به نوعی که اجازه سلام و کلام با آنها را به فرزند و خواهر و برادر و همسر و والدین شان نداده است….

جناب مخملباف، این آئین را پرمداراترین نامیده اید و تبلیغ کرده اید و برایش فیلم باغبان را ساخته اید؟!

به رسم دوستى – اگرچه کوتاه-علاقمندم کمی بخوانید و هرچه زودتر کارخود را تصحیح کنید و از مخاطبان فیلمتان عذرخواهى کنید. چون وقتی آنها در اینترنت کتاب بیان باب را پیدا کنند و بخوانند و بعضی متون متناقض با ادعاهای شما را در کتابهای بهائی ببینند احساس می‌کنند شما با یک رپرتاژآگهى دروغین به شعور آنها اهانت کرده اید….

                                                                                                   ممنون از توجه شما

پژوهش

بارگذاری بیشتر مطالب مرتبط
بارگذاری توسط مجله بهائی شناسی
بارگذاری در روی خط خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

بررسی

The Babi Uprising in Zanjan

by John Walbridge Published in Iranian Studies, 29:3-4, pages 339-362 ۱۹۹۶ Winter/Fall    …