صفحه اصلی روی خط خبر نه بزرگ تونس به تشکيلات بهائی

نه بزرگ تونس به تشکيلات بهائی

0 خواندن ثانیه
0
0
298

در اخبار سایت‌های بهائی (ژانویه۲۰۲۲) آمده بود که «بهائیان تاریخ یک‌صدسالۀ خود در تونس را گرامی می‌دارند». کنجکاوی ما برانگیخته شد که ببینیم این تاریخ یک‌صدساله چه دستاوردی داشته است که به گرامی‌داشت آن پرداخته‌اند؟ معلوم شد که منظور از یک‌صد سال، زمانی است که طبق ادعای آن خبر، جناب عبدالبهاء یک ایرانی ساکن در مصر به نام محی‌الدین صبری را یکصد سال قبل برای تبلیغ به تونس فرستاده است و این تبدیل به یک نقطه عطف پیروزی در طول این یک‌صد سال شده است! در متن خبر خواندیم: «شیخ محی‌الدین صبری در لحظه‌ای که بعدها به نقطۀ عطفی برای بهائیان این سرزمین تبدیل شد در بلوار اصلی تونس با گروهی از جوانان روبه‌رو شد که مجذوب بینش آیین بهائی دربارۀ جهانی صلح‌آمیز مبتنی بر اصول معنوی، مانند یگانگی ذاتی نوع بشر شدند. اندکی بعد، این جوانان به‌طور کامل آموزه‌های آیین بهائی را پذیرفتند و زندگی خود را وقف خدمت به اجتماعشان کردند». تنظیم‌کننده خبر نمی‌نویسد که آن جوانان از قبل بهائی شده بودند یا براثر تبلیغات شیخ محی‌الدین به بهائیت علاقه‌مند شدند. اگر از قبل بهائی شده بودند چرا از صلح‌آمیز بودن این آیین خبر نداشتند و توسط شیخ از این ویژگی باخبر شدند و پیام صلح‌آمیز ایشان چه بود که آن‌ها احساس کردند در فرهنگ اسلامی آن‌ها صلح وجود نداشته و فقط در بهائیت یافت ‌می‌شود و فی‌الفور جذب این آیین گشته و بهائی شدند و بعد خود را وقف ترویج این فرهنگ کردند؟!

لابد وقتی بهائیت نسخۀ صلح خود را برای مردم تبلیغ کنند فوج فوج مردم ناآشنا با صلح و جنگ‌طلب تونس، به سمت این فرهنگ وارداتی جذب ‌‌شده و ظرف یک‌صدسال دست‌کم نیمی از جمعیت حدود ۱۲ میلیونی تونس، دست از اسلام کشیده و بهائی ‌می‌شوند. به سراغ آمار جمعیت تونس رفتیم تا این پیروزی را دنبال کنیم، بسیار جالب بود که دیدیم یک‌صدسال تلاش تبلیغی تشکیلات بهائی در کشور تونس، طبق آمار وزارت خارجه امریکا فقط منجر به بهائی شدن ۱۵۰ نفر شده است! طبق همین آمار، ۹۹ درصد مردم این کشور همچنان وفادار به اسلام هستند و کل اقلیت‌های مذهبی تونس شامل مسیحیان (۷۰۰۰ نفر)، یهودیان (۱۴۰۰نفر) و بهائیان (۱۵۰نفر) بر روی هم کمتر از یک‌دهم درصد جمعیت این کشور هستند!

بهائیت در قانون اساسی قدیم و جدید به‌عنوان یک فرقه غیرقانونی شمرده شده است که حق تبلیغ در کشور را نداشته و به همین خاطر در فتاوای علمای تونس، خارج از اسلام و کافر تلقی شده‌اند. این در حالی است که تشکیلات بهائی در نقشه ۲۰ ساله خود پیش‌بینی کرده بود در پایان برنامه یعنی سال۲۰۲۱، بهائیان شاهد دخول افواج مقبلین به بهائیت خواهند بود! با عدم تحقق این پیش‌بینی در طول این ۲۰ سال (و بلکه این یک‌صد سال در تونس) بهائیان چه چیز را ‌می‌خواهند گرامی بدارند: دخول افواج تونسی را به بهائیت یا گشایشی در قانون اساسی جدید یا تغییر فتاوای علمای مسلمان یا تغییر نگرش جمعیت ۱۲ میلیونی تونس نسبت به بهائیت؟!

کمی هم درباره این آقای محی‌الدین صبری کردی جست‌وجو کردیم ببینیم چه چیزی در کارنامه دارد. دیدیم ایشان تمام عمر خود را صرف احیای کتب دانشمندان اسلامی امثال ابن‌سینا و فخر رازی و… کرده و به صوت خوش قرائت قرآن در مصر مشهور بوده و حتی یک جزوه چندصفحه‌ای هم در موضوع بهائیت از او وجود ندارد. راستش شک کردیم اصلاً او بهائی شده باشد چون اگر در بهائیت کتاب قابل‌توجهی ‌می‌یافت آن‌ها را احیا ‌می‌کرد نه آثار فرهنگی علمای اسلامی را، این شک زمینه هم داشت زیرا دیده‌ایم بهائیان به‌خاطر این کمبود، دست‌اندازی به شخصیت‌های اسلامی نموده و آن‌ها را بهائی معرفی کرده‌اند و حتی به تولستوی و جبران خلیل جبران و… هم طمع کرده و آن‌ها را هم بهائی یا علاقه‌مند به بهائیت گفته‌اند و ما نمی‌دانیم این ادعای صلح‌طلبی با ایجاد فتنه در ایران و برپایی سه جنگ خونین در کشور و کشتن هزاران نفر هم‌وطن چگونه قابل‌جمع است؟!

بارگذاری بیشتر مطالب مرتبط
بارگذاری توسط سردبیر
بارگذاری در روی خط خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

بررسی

محيط علم و فضل و ادب؛ استاد سيدمحمد محيط طباطبائی: تحقيقاتی ويژه در آثار بهائی

عبدالحسين فخاري چکیده   استاد سیدمحمد محیط طباطبائى (۱۲۸۰-۱۳۷۱ش) از برجسته‌ترین پژوهش…