صفحه اصلی پژوهش انتصاب میرزا اسدالله دیان به مسئولیت کتابت آثار صبح ازل (۴)

انتصاب میرزا اسدالله دیان به مسئولیت کتابت آثار صبح ازل (۴)

0 خواندن ثانیه
0
0
417

الله ادین

بسم الله الدین ذی الدیانین. بسم الله ذی الدیناء.

قد نظرت الی الواح ابد، بما قد طرز من انوار تجلّی الله جل و عز، فللّه الحمد کما هو اهله و مستحقّه، حیث قد صعدت فی عرفانک ربّک الی افق لایدرکه غیره، و اجبناک فی ما ذکرت فی الواح متطرّزات، و جعلناک ملکاً لتحدثّن بما تحکی المرآت الازلیة عن مجلّیها، و لتراقبنّ ان لایخطر بقلبها ما تخمد به نار فؤاده، و لتکونن له و لما یرید ان یبلغ کلاً فی ذکر الله حفّاظاً جمیلاً، و احفظه ثم نفسک ان لایحط علمه و لا علمک بحزن، و لتذکرونّ ادلاء الله تذکیراً جمیلاً و قدّرنا لک فی الکتاب ما تطلعنّ به فی الکتاب حتی حین.[۱]

بخشی از توضیح ناشر:

[این لوح] به «الله ادین» آغاز شده، خطاب به میرزا اسدالله دیان است[۲] که به او می­نویسد: «الواح ابد را که به انوار تجلی خداوند زینت شده بود، دیدم[۳] و شکر خدا را که تو در عرفان پروردگارت به جایی رسیده­ای که جز خداوند کسی واقف بر آن نیست و ما پاسخ آنچه در الواح ذکر نموده بودی، دادیم و تو را ملکی قرار دادیم که آنچه را مرآت ازلی از مجلی­اش حکایت می­کند، خبر بدهی» و ضمن تأکید در مراقبت از او، می­نویسد او و آثاری را که می­خواهد به مردم برساند، نیکو حفظ کند و باز نگاه‌داری وی و سپس حفظ نفس خودش را که اندوهگین نشوند، امر داده و می­گوید ادلاء خداوند را به نیکویی یاد کنند. [۴]

بنا به نقل ازلیان، میرزا اسدالله خویی ـ که از سوی باب به لقب «دیّان» خوانده می­شد ـ کاتب صبح ازل قرار داده شد.[۵] این لوح نیز گویای مقام یادشده برای دیّان است. وی در زمان اقامت صبح ازل در بغداد خود را من یظهره الله خواند و از سوی صبح ازل طرد شد. صبح ازل که کتاب مستیقظ را در رد رعاوی دیان نگاشته بود، بخشی از همین لوح را در آن کتاب آورده و آن را خطاب به «اسدالله المدّعی» یاد کرده است.[۶] وجود اصل این لوح به خط باب، اصالت رونوشت صبح ازل در مستیقظ را نتیجه می­دهد.

[۱]. [قمرتاج دولت‌آبادی و محمّدصادق ابراهیمی.] قسمتی از الواح نقطه­ی اولی و آقا سیّد حسین کاتب، صص ۹ و ۱۰٫

[۲]. توضیح ناشر: «دیان» و «ادین»، هردو عدداً با «اسد» برابر و مراد «میرزا اسدالله تبریزی» است. این شخص بعداً، یعنی در اواسط ایام اقامت بابیه در بغداد، مدعی شد که موعود بیان است و صبح ازل کتاب معروف مستیقظ را در رد او نوشت.

[۳]. توضیح ناشر: چون جمع اعداد حروف ابد ۷ است، ممکن است مقصود هفت لوح بوده که وصول آ­نها را اعلام نموده و نیز ممکن است مراد الواح سال هفتم بوده باشد.

[۴]. [قمرتاج دولت‌آبادی و محمّدصادق ابراهیمی.] قسمتی از الواح نقطه­ی اولی و آقا سیّد حسین کاتب، مقدمه­ی ناشر، ص ت.

[۵]. میرزا آقاخان کرمانی و شیخ احمد روحی، هشت بهشت، ص ۲۸۳٫

[۶]. میرزا یحیی صبح ازل، مستیقظ، صص ۳۸۴ و ۳۸۵٫

بارگذاری بیشتر مطالب مرتبط
بارگذاری توسط مجله بهائی شناسی
بارگذاری در پژوهش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

بررسی

The Babi Uprising in Zanjan

by John Walbridge Published in Iranian Studies, 29:3-4, pages 339-362 ۱۹۹۶ Winter/Fall    …