صفحه اصلی طلیعه محمد پیامبر صلح، در میانه‌ی جدال دو امپراتوری

محمد پیامبر صلح، در میانه‌ی جدال دو امپراتوری

6 خواندن ثانیه
0
0
437

محسن مهاجر

مقدمه

خوان کول، استاد تاریخ در دانشگاه میشیگان و مدیر مرکز مطالعات خاورمیانه و شمال آفریقا است؛ یک روشنفکر مورداحترام عموم. او نویسنده‌ای برجسته و صاحب وبگاهی است که سالانه به‌طور میانگین چهارونیم میلیون بازدیدکننده دارد. او نویسنده‌ی کتاب‌ها و مقالات متعددی ازجمله مصر ناپلئون، درباره‌ی جهان اسلام، اعراب جدید، شیعیان و مرجعیت در عراق، تشیع و اعتراض اجتماعی و شیعیان عربستان است.

خوان کول که بیش از ۲۰ سال عضو جامعه‌ی بهائیان امریکا و از مدیران آن بود، با ملاحظه‌ی مواردی حاکی از غیرالهی بودن بهائیت (ر.ک: کتاب مدرنیته و هزاره)، فساد و استبداد در تشکیلات بهائی و احکام غیرمنطقی و متحجرانه‌ی بهائی؛ و به دنبال چند سال بحث و گفت‌وگو با مسؤولان ارشد جامعه‌ی بهائی، سرانجام از بهائیت کناره‌گیری کرد و مقالات ارزشمندی در معرفی ماهیت باور و تعالیم بهائی و عملکرد سران ارشد بهایی و بیت‌العدل نوشت (شرح کامل دیدگاه و مواضع او در شماره‌ی ۴ فصلنامه‌ی بهائی‌شناسی آمده و برخی مقالات ارزشمند ایشان نیز در سایت بهائی‌پژوهی موجود است).

وی اخیراً کتاب ارزشمندی را در زمینه‌ی شناخت پیامبر اسلام صلی‌الله علیه و آله و تعالیم ارزنده، مترقیانه و صلح‌جویانه پیامبر و قرآن نوشته و منتشر کرده است. این کتاب پاسخی به ادعاهای کذب و تلاش مخالفان برای سیاه‌نمایی و جنگ‌افروز معرفی کردن اسلام توسط سیاست‌پیشگان تندرو است. کتاب «محمد پیامبر صلح، در میانه‌ی جدال دو امپراتوری» را مؤسسه انتشاراتی نیشن بوکس در اکتبر ۲۰۱۸، در ۳۳۰ ص، منتشر کرد و مؤسسه‌ی آمازون آن را توزیع می‌کند.

 

فضای بعثت پیامبر اکرم و دیدگاه ایشان

در میانه‌ی جنگ‌های دراماتیک قرن هفتم بین دو امپراتوری روم و ساسانی، حضرت محمد صلی‌الله علیه و آله در تدارک تشکیل جامعه‌ی صلح‌جو و معرفی امر قدسی بود.

بسیاری از ناظران، اسلام و کتاب مقدسش را افراطی و خشونت‌طلب می‌دانند، ولی این تصور نادرستی است که بر حقیقتِ ریشه‌ها و تعالیم اسلام سایه افکنده است. در این کتاب، خوان کول، متخصص برجسته‌ی مطالعات خاورمیانه، با روایتی استادانه، ما را با داستان اصیل و حقیقی اسلام و پیامبر اسلام آشنا می‌کند.

کول نشان می‌دهد که چگونه حضرت محمد صلی‌الله علیه و آله در دوران خشونتی بی‌حدوحصر مبعوث شد. امپراتوری روم شرقی و امپراتوری ساسانی ایران در سراسر خاورنزدیک و آسیای صغیر به‌شدت می‌جنگیدند. انزجار عمیق حضرت محمد صلی‌الله علیه و آله از قتل‌عام‌های آن دوران بر همگان روشن بود.

آن پیامبر بزرگ، دینی را بنیان نهاد و در طول عمرش گسترش داد که به‌جای قدرت نظامی، به قدرت نرم متکی بود. ایشان حتی هنگامی که موردحمله‌ی نظامی قرار می‌گرفت، خواهان متارکه‌ی جنگ و آتش‌بس بود. کول در بازخوانی این تاریخ فراموش‌شده، به ما یادآوری می‌کند که در قرآن، میراث این پیام معنوی همچنان باقی است.

این کتاب، تاریخ پرهیجان و دنیای شگفت‌انگیز و پیچیده‌ی پیامبر اسلام را به تصویر می‌کشد و نشان می‌دهد که صلح، قانون اسلام است و نه استثنایی برای یکی از پرطرفدارترین ادیان جهان.

 

پنج دلیل برای آمریکایی‌ها که به ستایش اسلام بپردازند

واقعیت این است که اسلام هم دین مردم آمریکا است. این دین قرن‌ها در خاورمیانه بوده است. بعضی از مهاجران به دنیای جدید (از اسپانیا در دهه ۱۵۰۰ میلادی)، مسلمانان مخفی بودند که برای فرار از آزار و اذیت نظام تفتیش عقاید، تظاهر به مسیحیت کردند. در جنوب اسپانیا بیشتر از ۸۰۰ سال همگی مسلمان بودند، اما در سال ۱۴۹۲ کاتولیک‌های تندرو، با غلبه بر تمام جنوب، اعلام کردند که مسلمانان و یهودیان اخراج می‌شوند. بعضی از آن‌ها موفق به ماندگاری با مسیحیت کاتولیک شدند، آن‌ها به‌ظاهر تظاهر به مسیحیت عرفانی و زاهدانه کردند؛ ولی در باطن عقاید و احکام دینی خود را داشتند. آن‌ها به‌عنوان موریسکو شناخته و معروف بودند.

بنیان‌گذار دین اسلام، محمد صلی‌الله علیه و آله کسی است که آمریکایی‌ها او را تحسین می‌کنند. در اینجا پنج دلیل وجود دارد:

۱- محمد صلی‌الله علیه و آله یک تاجر بود، یک بازرگان بلندپایه که از غرب عربستان برای تجارت در استان‌های نزدیک شرق امپراتوری روم، به فلسطین، اردن و سوریه رفت.

یک‌چهارم آمریکایی‌ها به تشکیل یک کسب‌وکار و تجارت فکر کرده‌اند و اکثریت معتقدند که حتی کسب‌وکار بزرگ نیز مناسب است.

۲- محمد صلی‌الله علیه و آله مردم را به انجام کار خیر و معنویت دعوت کرد.

۷۵% از مردم آمریکا خود را مردمی اهل خیر و معنویت می‌دانند.

۳- پیامبر اسلام صلی‌الله علیه و آله به پیروان سایر ادیان احترام می‌گذاشت و از آن‌ها تمجید می‌کرد.

۴- قرآن کریم بر آزادی عقیده و اندیشه اصرار دارد و تحمیل و اجبار عقیده را نکوهش می‌کند.

۵- قرآن از پیروانش می‌خواهد برای تحقق آرمان صلح ازخودگذشتگی کنند، مگر درمورد کسانی که به‌صراحت مؤمنان را آزار و اذیت می‌کنند.

****

۱۴۰۰ سال است که مباحثات مسیحیان به سیاه‌نماییِ محمد صلی‌الله علیه و آله و اسلام پرداخته است، اما نگاهی بی‌تعصب به زندگی پیامبر خاتم و پیام دین او، روشن می‌سازد که برای آمریکایی‌های معاصر، زندگی و تعالیم او تحسین‌برانگیز است.

 

 

 

بارگذاری بیشتر مطالب مرتبط
بارگذاری توسط سردبیر
بارگذاری در طلیعه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

بررسی

محيط علم و فضل و ادب؛ استاد سيدمحمد محيط طباطبائی: تحقيقاتی ويژه در آثار بهائی

عبدالحسين فخاري چکیده   استاد سیدمحمد محیط طباطبائى (۱۲۸۰-۱۳۷۱ش) از برجسته‌ترین پژوهش…